Thursday 1 November 2012

Jaga Diri

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum Warahmatullah sayang-sayangku.. :)
sihat??
aku harap hangpa semua sentiasa sihat hendakNya.

sejak akhir-akhir ni kan kerap ja aku tengok dalam paper macam2 cerita dok ada.
tu baru dalam paper.
dalam tv??
tenet??
cerita sekeliling??
cerita hat kita xtau apatah lagi..


ohhhhh... takut dunia la ni.
 xpuas hati sikit angkat parang.
benci kat kawan tu sikit,angkat pistol tembak ja.
baru yang tu.
yang bomoh2 ni???
lagi dasyatttttt....
dengki sikit, hantaq santau.
hantaq syaiton yang tu, hantaq syaiton yang ni.
MasyaAllah...

tambah2 bagi orang pompuan la ni..
xkira lah mak orang ka...
anak dara orang ka...
semua depa bantai..
kes ragut la..
rogol lahhh..
bunuh apatah lagi..
xkira orang dah...

aku mohon hangpa semua minta lah perlindungan daripada Allah sentiasa.
itu yang penting..
berserah lah diri sepenuh hati kepadaNYA.
aku pesan ni kepada semua.
xkiralah kepada kaum Adam ka.. Hawa ka..
bila nak mai musibah tu dia xkira orang dah.
laki ka pompuan ka..
bangsa apa ka.. semua dia sapu.

tapi sebelum hangpa semua serah diri bulat2 mohon perlindungan kepada pencipta kita Yang Satu....
hangpa qetiaq lah apa cara sekali pun.. *qetiaq = ikhtiar
bukan serah diri tanpa usaha...
paham dak??
maksud aku xkan hangpa xusaha langsung lepas tu nak tawakal??
jenohhhh laa....
usaha dulu...

aku selalu ingat kata2 guru aku.
even sekerat jalan.
tapi dengan sedikit ilmu yang sempat aku belajaq..
aku yakin, aku boleh bila tiba masanya.

"Wajiblah menjaga diri sendiri
menerima amanah Tuhan Rabbi
supaya menjadi mukmin sejati
demi menegak Islam yang suci." 



kita semua wajib menjaga diri kita yang telah Allah amanahkan kepada kita.
so.. belajaq lah apa jua seni pertahanan diri.
xkira lah silat ka apa ka...
untuk persediaan.
sekurang2 nya kita berusaha bila jadi apapa kat kita.
tanam lah semangat bahawa kitalah yang bertanggungjawab menjaga diri kita sendiri
tanpa bergantung kepada orang lain.



kalau xboleh sangat hat pompuan ni..
hangpa belajaq la menjerit sekuat-kuaaaaaaattttttttttttnya  tu!
jangan duk simpan suara sangat bila jadi apapa.
praktis.
bukan pi menjerit xtahwan hala....
duk saja2 duk menjerit....
haishhhhh.... padiaaaaa....
sat lagi orang kata apa lah pompuan ni... hehehehe...



sediakan lah apapa senjata yang duk ada dalam beg.
haa..... bukan maksud aku pistol ka apa...
pompuan kan lemahhh...
*eh tapi pompuan la ni badang2 habeh dahhh..
cayaaaa lahhhh.. kihkihkih...
hangpa boh pi la penyembur cabai ka payung ka dalam beg tu. *cabai = cili
spare orang kata..



tanamkan sifat berjaga2 dalam diri.
maksud aku sifat berjaga2 tu penting.
perlu ada dalam diri terutamanya hidup dalam zaman la ni...
ohhhhh.... toksah la duk layan sangat orang hat xkenai tu.
kita mana tau niat depa kat kita haaa... tau???
paranoid sikit. biaq pi la orang nak kata apapun. janji diri kita ni...



last sekali,
bila nak keluaq kemana2 tu habaq siap2 kat orang yang terdekat ngan kita. 
sekurang2 nya depa tau kita kemana...
dengan sapa..
apapa nanti boleh tau kita kat mana...
ye dakkk???



tapi bila mai bab Bomoh2 ni satu ja jalannya.
sebab kita xnampak benda ni.
solat tu jangan tinggai.
bukan nak cakap kemaih..
aku pun kekadang lalai.. tapi masing2 kita peringat lah...
banyakkan berdoa. 
mohon perlindungan daripada Allah agar dijauhkan dengan segala perkara buruk.
Allah sayang kepada setiap hambanya.
Allah berfirman,
"mintalah kepada aku, nescaya aku akan kabulkan"
(QS. Al-Mu'min:60)
:)

~LOTS OF LOVE~









No comments:

Post a Comment