Friday 16 November 2012

Kayap????

Assalamualaikum...
:)
sihat semua???
asal aku post ja mesti aku tanya sihat ka dak kan???
bukan ada sapa nak jawab ponggg...
sobb.. sobb.. :'(

tapi xpa lah...
bantai ja laa...

baru2 ni waktu raya haji haritu aku telah dijangkiti dengan satu virus...
lahaiiiiii...
KAYAP.
tau apa tu kayap??
aku pon xtau sebenaqnya.
tapi bila dah kena virus tu confirm2 lah aku tauuu..!
so la ni aku nak kongsi pengalaman aku ngan hangpa semua.
*cehhhhhh.. macam nak kongsi pengalaman pi makan angin jaa... haha.

apa perasaan bila kena virus tu??
masyaAllah... sakit ohoiii!
even aku kena xteruk sangat macam orang2 lain duk kena tu..
tapi......
Allah ja yang tau apa yang aku tanggung waktu tu.

kata seorang ustaz,
sakit kayap ni sakitnya macam kena cebisan abu api neraka..
Allahuakbar. sakit mcm tu dah xtertanggung..
apatah lagi dalam neraka Allah sana??
Nauzubillah...
Astaghfirullahaladzim..

aku rasa lah kan sebab virus ni boleh terrrrrkeluaq dari badan aku ni sebab waktu aku balik raya haji tempoh hari, bas aku naik tu xdak aircond.
hangpa semua bayangkan perjalanan aku yang jauh tu.
macam duk dalam sauna sepanjang jalan...
berpeluh2. keadaan sangat xselesa.
sabaqqq jaa..
dengan keadaan seat yang berapa ramai insan dah pernah duduk ditempat yang sama...

sampai ja kampung terus aku mandi...
duk esok tu aku rasa sangat sakit dekat peha aku.
rasa macam kena cucuk2.
panasssss...
xboleh tidoq malammm kotttt...
dengan demam bagaiii..
dengan gatal lagi.
bila aku tengok xdak apapun.

aku cakap kat mak aku yang aku sakit sangat dekat peha.
mak tengok xdak apapun dapat dikenalpasti.
aku cakap kat mak aku ni terkena buatan orang ka??
hahahahahaha... *sampai macam tu sekali lah.
apaaaaaaaaa pon xboleh belah. ish3...

 dua hari lepas tu,
pagi raya aku nak mandi,
aku tengok peha aku dah merah2..
aku okay lagi.
bila terasa sakit sangat aku mesti tengok.
last2 sekali tengok dah naik biji2 gelembung ada cecair.
bertompok2 banyak tempat.

cakap kat mak.
mak tengok lagi.
mak cakap ni KAYAP ni........!
cepat2 mak cakap kat ayah.
lepas tu ajak aku pi hospital.
aku xmau.
lepas tu ajak pi rumah ustaz.
nak mintak ayaq penawaq. *air penawar
aku xmau jugak

jenoh la aku nak piiii...
maluuuuuuuuuuuuuuu....
dah la kat peha.
mak cakap bukan nak tunjuk kat dia. 
pi ambik ayaq penawaq ja pon.
sampai ke sudah xpi. hospital pon xpi.
paksa pi lah macam mana pon.
*ketegaq. haishhhhh..
mak aku letak daun delima dengan bedak sejuk.
*daun delima tu kokceh aka Hang Lekir yang pi cari malam2.
sooooooooo.. sweet.. hahaha.

lepas tu aku balik mai Shah Alam.
aku pi ambik ubat kat klinik politeknik ja.
MA: sakit apa?
A: kayap..
MA: hah??? kayap??? haishhh... ubat apa nak bagi ni..
A: ................................
MA: kalau kayap,pi jumpa bomoh2 ja baru sembuh.. ludah2.
A: ludah2?? haaaa.. memanggggg... *dalam hati : euuuuuuuuuwwwwwwww.
MA: sat. nak call member. *tanya member kalau kayap nak bagi ubat apa.
A: *MA dah habeh cakap kat tepon. sapa tu??
MA: member. dia doktor.

lepas tu dia bagi becarin cream kat aku.
dia tanya nak ubat demam ngan tahan sakit x dekat aku.
then aku jawab xmauuuuuuuuuuu... dah berlambak dalam bilik.
muehehehehehe..

mulanya Hang Tuah ja tau.
lepas tu Hang Jebat pulak tau...!
ohhhh em geeee...

hang ingat dia nak duk diam saja ka NURHAFIZAH????
tidakkkk. tidakkk tidakkk sama sekalii..
waktu aku balik umah Jebat,
malam tu jugak dia bawak aku pi jumpa doktor pakar kulit..!
phewwwwwwwwwww...

dia cakap kat aku:

J: jum pi klinik.
A: buat apa?? nanti legaaaa la niee...
J: tarak lega aihhh.. virus.
A: kalau kena cucuk macam mana???
J: cucuk ja la...
A:  .........................................
*lepas tu siap2 nak kena pi klinik. sat lagi kena bebel.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz~~

*sampai depan klinik.
KLINIK PARAM DAN SURGERI
PAKAR KULIT etc.
A: Dr.Param ni laki ka pompuan??
J: laki kottt... nama pon Param.
A: xdak Dr pompuan ka???
J: area sini memang xdak. Dr. pompuan yang pakar sakit kulit susah nak cari.. tau dak sebab apa??
A: sebab pompuan. penggeli. susah nak cari hati yang betui2 tough.
J: haaaa...... tau ponggg..  jum lah masuk sini.

masuk klinik. sampai turn aku dipanggil masuk
*aku heret Jebat masuk sekali.
sebelum masuk aku duk bayang doktor tu seorang yang tuaaaaa dah.
tapiiiiiiiiiii... wow.....! muda lagi. macam Salman Khan bhaiiii.....
badan tegapnya. hensem.
*lepas tu aku mula gelabah. macam mana ni kalau dia nak tengokkkkkkkk...aaaiyarkkkkkkk..
aku pandang Jebat. Jebat pandang aku. hailaaa...

Dr: sakit apa?
A: kayap.
Dr: wow.... you pandai diagnosis dah yang you sakit apa.. *senyummm..
A: dah pi klinik la sebelum ni.. tapi xsembuh. maybe xsesuai.
Dr: dia bagi ubat apa ja dekat you?
A: just a  becarin cream. 
Dr: boleh I tengok??
*aku dah menggelabah. aku pandang Jebat. Jebat angguk.
aku pujuk hati kata xpa... darurat. sakit. nak mengubat.
dia hanya nak tengok keadaan baru tau nak bagi ubat macam mana..

lepas tu aku tunjuk.
tapi xsemua. sikittttttttttttt ja.
aku maluuuuuuuuuuuuuu sangat waktu tu.

Dr: dah berapa lama??
A: dah 2 minggu.. *sambil turunkan semula kaki seluar.
Dr: whatttt??? dua minggu?? kenapa baru datang?
      kenapa xdatang selepas dua bulan??
A: kan dah cakap tadi..... dah pegi klinikkkkkkkkkk sebelum ni.... =_="
Dr: angkat semula. I nak tengok. *sambil tengok.
      kena dekat bahagian belakang x?? 
A: x. xdeeeeeeee...
Dr: nasib baik.. pernah ada seorang mak cik tu dia jadi kayap dekat bahagian bawah dada.sampai xboleh  bernafas.dah teruk sangat dah. kesian dia. kayap kena cepat berubat.
Dr: you sakit x?? 
A: sakitttttttttttt... ada sampai tahap the whole night I xboleh tido. sebab sakit sangat.
Dr: sampai macam tu sekali...... *muka simpati

                                                  tetiba Jebat mencelah.

J: macam mana kita nak tau yang kita kena kayap??
Dr: sakit. sakit sangat.
J: ada ubat nak mengubati dia?? lepas berubat dia hilang??
Dr : ada. cuma ubat tu sekadar merawat. virus ni memang ada dalam badan kita. dia daripada keluarga chicken pop,cacar air.. bila sampai satu tahap virus ni xtahan dalam badan kita, maka dia akan keluar.
maybe sekarang dah sembuh. tapi 5,6 tahun akan datang mungkin dia akan menyerang balik.
J & A: ohhhhhhhhhhhhhhhhh...
Dr: nasib baik you kena xteruk.
J: dia berjangkit x??
Dr: x. virus ni xberjangkit. *senyum.
      ok.. xpa. jangan risau. I akan bagi U ubat yang terbaik.
      U kena makan ikut jam. xboleh skip.
A: ok.. xdak apa dah kan? pesan2?? *angkat kening
Dr: yee.. xde apa dah. *senyum lagi
J: thanks doc. :)

hangpa nak tau dia bagi ubat apa dekat aku???
nidddddddddddddddiiiiiiiiiiiiaaaaaaaaaaaaaaaa...


dia bagi ubat sakit,sakit sangat,vitamin,sejenis cream dannnnnnnnnnn....


tadaaaaaaaaaaaaaaa.... ANTIVIRUS lah der...
ingat laptop bagai ja ada antivirus???
aku pongg ada lahhh.. 
muehehehehehhe...

dah nama pon PAKAR kan....
ubat sikit ni pon melambung harga.
A: membazir. kenapa kena jumpa pakar. mahaiiiiiiiiiiiiiiii..
J: kan nak sembuhhhh.. kita cari yang terbaik. kena jumpa lah pakar dia sendiriii... *senyum.
A: yalahhhhhh.. *dalam hati touching ngan kasih sayang Jebat. waaaaaaaaa... :'(

esok tu pulak dia nak bawak aku pi Darussyifa' kat Bangi.
alahhh.. yang Ustaz Haron Din tu.
alang2 nak pi sana dah. dia nak bawak aku.
tapi aku xmau pi.
*aku teringat peristiwa semalam waktu jumpa Dr. sat lagi maluuuuu...
padahal ada ustazah lah yang tolong ubatkan.

tengok2 Jebat bawak balik ayaq penawaq ni kat aku.


hohohohohooo...
lepas tu Hang Tuah mai melawat aku kat rumah Jebat.
hagpa nak tau dia bawak apa kat aku??? niee....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.

..
.
.
.
.


daun bunga melur dengan bedak sejukkkkk...
tradisional punyaaa...

ohohohohoho...
aku terharu.

Alhamdulillah. aku beransur pulih.
aku xtau mana satu ketiga2 jenis perubatan diatas yang memberi effect.
tapi segala-galanya sembuh di atas izin Allah SWT.
Ubat2 tu hanya ikhtiar. :)
selebihnya Allah..
Alhamdulilah Ya Allah..

pesanan aku kat sini.
sakit apa lah sekali pon, jumpa doktor.
berubatlah. merawat lah.
xdak sakit dalam dunia ni yang xdak ubat selain mati.
berikhtiar setakat mana yang kita mampu.
selebihnya serah pada Allah.
jangan jadi macam aku. hehehe.
penakottttttt lahai nak makan ubat pongg...
*ehhh.. bukan takot. aku xmau ubat duk dalam badan aku lelama. =_="

p/s: kalau doktor yang merawat aku tu islam, lepas ja dia tengok kayap aku tu,aku rasa macam nak pi cekak ja kolar baju dia nak paksa suruh dia kawen ngan aku. maluuuuuuuuuuuuu lah aku. dia tengok peha aku. waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. :'( aku xmau pi dah hospital doktor laki. 
even dia non muslim,sampai la,bila aku ingat,aku maluuuu... 
padahal la ni dia dah xingat dah pon aku pesakit dia yang mana satu. =_="
aku harap aku xkan berjumpa dah dengan doktor tu.


~LOTS OF LOVE~













1 comment: