Tuesday 13 November 2012

Moga "Sinar" diberi kepada mu. :)

Bismillahirahmanirahim...
Assalamualaikum...

la ni aku teringat satu peristiwa waktu aku pi giant.
aku dah lupa bila.
tapi dalam bulan ni jugak kot.
kott..
maap lah. aku pelupa orangnyaa..

waktu aku nak balik dari giant tu,
aku,Yani,Syira naik teksi nak balik ke poli.
aku didepan.
Yani Syira ofkos lah dibelakang.
xkan nak bersosak tigatiga kami kat depan???
muehehehehheehe... :P

pemandu tu Indian.
dalam perjalanan tu uncle tu beramah mesra dengan kami.

Uncle:sapa duk tepi saya jadi kawan saya. 
Aku: heee.. *senyum
Uncle: hujan ja selalu sekarang ni.
Aku: yalahh uncle. baju basuh xdan nak keringgg..
Uncle: takut saya.. takut banjir.
Aku: kannnnn... *iyaaaa kan je lah..

suasana senyap tetiba.
tetiba uncle tu bersuara lagi.

Uncle: saya banyak jahatt...
Aku: ohhhhhh... haaa... * aku ingatkan dia cakap area situ banyak orang jahat.
Uncle: saya ini banyak jahat...
Aku: hah???? *mula gelabah. apa dia nak buat ni.

Yani ngan Syira kat belakang dah pikiaq lain.

Uncle: saya rasa kalau macam saya, saya mau bawak kamu pigi jalan2. bawak pigi makan2.tapi saya dah ada anak sebaya dengan kamu.
Aku: hahahahaha..pura2 gelak sedapkan hati. 
*dah bersiap sedia tangan aku kalau apapa jadi. (pikiaq jauuhhhhhhhhhh)
Uncle: saya suka pompuan Melayu.
Aku: *gulp.
Uncle: tau sebab apa saya suka pompuan Melayu?? sebab pompuan Melayu ni sopan sangat. bertudung. menutup aurat. lemah lembut. cakap tu nada sopan.bangsa lain pun sopan. tapi pompuan Melayu ni lebih terserlah.mungkin sebab pegangan agama you orang. berpegang pada itu.. apa... solat 5 waktu. berpuasa. haji. agama yang kuat you orang pegang.
Aku: *dalam hati kagum dengan uncle ni. dia tau cakap solat 5 waktu bagai.
Uncle: satu hari nanti saya mau jugak dapatkan pompuan Melayu. saya suka. bukan saya saja yang suka. tanya lah kawan2 saya non Muslim yang lain. diorang pon sukaa pompuan Islam Melayu..
Aku,Yani,Syira : ..................................................
Uncle: saya selalu tengok itu apa rancangan... kat tv.. ustaz2..
Aku: hah. ustaz2?? tanyalah Ustaz kot???
Uncle: haaa... yalahhhh... saya suka tengok. dalam rancangan tu dia cerita macam2.
Aku: ohhhhhhhhhh...
Uncle: tapi satu ja. agama kamu ni suka meninggi-ninggi kan agama kamu. dan merendah2 kan agama yang lain. minta maaf saya cakap.
Aku: hah???? uncleeeeeeee........buk......   *dia potong cakap aku.
Uncle: yaaa... saya nampak tu. bla.. bla... bla... bla....
*xpa.... aku bagi peluang dia nak cakap.
Aku: uncle. bukan lah uncle. setiap agama tu mesti akan memartabatkan agama memasing. xsemua yang uncle cakap tu betul. setiap agama ada kepercayaan masing2.
Uncle: x... ini saya lihat sendiri. saya suka berhenti kalau ada ceramah dekat masjid2. dengar apa yang dicakap.
Aku: maybe uncle salah paham. uncle.... *dia potong lagi cakap aku.

Yani ngan Syira xtau nak balas apa dah.

last sekali sampai poli.
aku keluarkan duit tambang.
Yani ngan Syira dah nak turun.

Aku: terima kasih uncle. saya mintak maaf kalau cakap silap.
Uncle: saya pon.. saya minta maaf. saya hanya cakap apa yang saya rasa.
Aku: ya uncle. xpa. terima kasih atas perkongsian. jumpa lagi.

bagi aku lah kann...
mungkin uncle ni dia salah paham.
dia tersilap dengaq.
tersalah tafsir makna yang nak disampaikan.
memang setiap agama berpegang tinggi pada ajaran.
mengangkat darjat agama masing2.
dia xtau apa sebenarnya yang terdapat dalam keindahan Islam kita.
sebab dia xberada dalam keindahan kita sendiri..

sambil berjalan menuju ke asrama...
aku berdoa moga ALLAH SWT memberi hidayah dan petunjuk kepada uncle ni.
InsyaAllah. :)
sama2 lah kita berdoa.
lagipun dia suka tengok ceramah2 agama kita..
Ameen.
"untuk kamu agama kamu, untuk aku agama ku"

maal salamah.

~LOTS OF LOVE~

No comments:

Post a Comment